Vikten av sömn före och efter tävling

Idrottare behöver ha god kvalitet på sömnen under tävlingsperioder för att förbättra sin kognitiva och fysiologiska prestanda. Dock stöter idrottare ofta på dålig sömnkvalitet under dessa perioder på grund av reserelaterade problem som jetlag eller för tävlingsångest. En nyligen genomförd studie genomfördes för att undersöka detta problem och övervakade sömnvanorna hos 85 manliga idrottare från Australian Football League och Australian National Rugby League.

Förvånansvärt nog fann studien att idrottare ökade sin totala sömntid på nätterna före en tävling jämfört med icke-tävlingsdagar. Å andra sidan, efter en tävling sköt idrottare upp tiden de gick och lade sig vilket ledde till minskad sömntid och en betydligt sämre sömnkvalitet.

Denna studie understryker vikten av effektiva sömnstrategier före och efter en tävling. Idrottsorganisationer optimerar nu effektiva sömnstrategier kvällen före en tävling, men det finns fortfarande behov av effektiva sömnstrategier efter tävlingen för att säkerställa optimal återhämtning.

Om du är intresserad av att optimera dina sömnstrategier, vänligen besök vår blogg för mer information: 8 Kraftfulla Tips för Att Hjälpa Dina Idrottare Sova Bättre

Relaterade Artiklar

Kommentarer

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *