Protein och träning

Protein är ett näringsämne som fått allt större uppmärksamhet de senaste åren. Dess positiva effekter på muskelbyggnad har gjort att många idrottare och vardagsmotionärer idag tror sig behöva tillskott i form av proteinpulver eller extra proteinberikad kost. Men hur mycket protein behöver vi egentligen få i oss? Och vilken är det bästa proteinkällan?

Idag kan man närmast tala om en proteinhype i samhället. Proteinpulver och liknande kosttillskott har länge varit ett vanligt inslag i fitness- och kroppsbyggarsammanhang. På senare år har även handeln i stort hakat på proteintrenden och erbjuder numera allt från proteinberikad glass till snabba återhämningsdrycker, bars, bröd och mjölk med extra högt proteininnehåll.

Hur mycket protein behövs?

Enligt de nordiska näringsrekommendationerna bör en normalperson ha ett intag av protein som minst motsvarar 0.8 g protein per kilo kroppsvikt och dygn (1). En person som väger 70 kg behöver alltså få i sig ca 56 g protein per dygn. Det genomsnittliga intaget i Sverige är ungefär 100 g protein per dag, alltså betydligt högre än det minimiintag som rekommenderas.

För vuxna i allmänhet tillgodoses proteinbehovet med ett normalt matintag. Endast vid mycket låga energiintag kan det finnas en risk att mängden protein understiger minimibehovet. För en fysiskt aktiv individ som har hög daglig energiförbrukning och ett högt energiintag kommer proteinintaget att överstiga behovet även om det är förhöjt.

För äldre personer med lågt energiintag/dålig aptit i kombination med ökat proteinbehov (2) kan proteinförstärkta produkter (drycker, yogurt, mm) hjälpa till att tillgodose det dagliga proteinbehovet.

Läs artikeln på Idrottsforskning.se>>

Relaterade Artiklar

Kommentarer

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sv Swedish
X