“Norwegian 4×4-Metoden” och VO2-Max

Chris Williamson, en populär YouTuber värd för podcasten “FoundMyFitness”, släppte nyligen en intervju med biokemisten Dr. Rhonda Patrick. I videon håller Patrick med om Williamsons påstående att “V̇O₂ max är den viktigaste metriken när man tittar på någons livslängd.” Hon pratar sedan om en träningsmetod kallad “Norwegian 4×4-protokollet,” som innebär att man tränar med högsta intensitet som man kan bibehålla i fyra minuter, följt av tre minuters återhämtning genom väldigt lätt träning. Denna intervallprocess upprepas fyra gånger.

Patrick diskuterar också en studie med otränade 50-åringar som gjorde deras hjärtan “20 år yngre” efter att ha inkluderat “Norwegian 4×4” som en del av deras träningsregim. Det är värt att notera att deltagarna bara utförde “Norwegian 4×4-metoden” en gång i veckan under två år. Williamson och Patrick diskuterar också andra träningsmetoder för att förbättra V̇O₂ max, såsom långsamdistansträning, intervallträning och andra högintensiva intervallmetoder.

Om du är intresserad av att förbättra din V̇O₂ max är den här videon värd att kolla på. Även om mer vetenskapligt bevis behövs för att stödja “Norwegian 4×4-träningsmetoden”, tyder aktuella trender på att högintensiv intervalltyp av träning föredras framför långsamdistans-kardiovaskulär träning för V̇O₂ max.

Relaterade Artiklar

Kommentarer

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *